مزایای مصرف متفورمین  درطی ورزش برای بیماران  مبتلا به دیابت نوع 2

10 دسامبر 2014- درمطالعه ی اخیر دانشمندان دریافتند مصرف متفورمین  تأثیر مثبتی  بر هموستازی  گلوگز (تعادل انسولین وگلوکاگون برای حفظ قندخون) درحین  ورزش  در افراد مبتلا به دیابت نوع  2 بر جا می گذارد.

متفورمین به طورگسترده ای برای درمان دیابت  نوع 2 استفاده می شود. دانشمندان دانشگاه  کپنهاگ برای تعیین نقش داروی متفورمین بر مقدار قندخون درحین ورزش به ارزیابی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که متفورمین مصرف می کردند  و بیمارانی که از این  دارو استفاده نمی کردند، پرداختند.

شرکت کنندگان  در حین این تحقیق با گروه کنترل که غلظت  گلوکز پلاسمای آنها پایین تر از افراد  مبتلا به دیابت  نوع 2 بود، مقایسه  شدند.

درطی ورزش غلظت گلوکز پلاسما درهر دو گروه  از بیماران بالا باقی می ماند وهیچ تفاوتی در غلظت  مطلق گلوکز بین دو گروه مشاهده نمی شود. اما درمقایسه  با گروه کنترل، غلظت  گلوکز خون افراد  دیابتی درطی ورزش و پس از آن  پایین تر است و در افرادیکه  از متفورمین استفاده  می کردند مقدار  قندخون اندکی پایین تر می باشد.

درگروهی از بیماران که متفورمین مصرف می کردند افزایش سرعت کلیرانس متابولیکی (حجم مایع بیولوژیکی  پاک شده ازمتابولیت  دارو) ناشی از ورزش مشابه با گروه کنترل بود اما این  افزایش بیشتر از مقداری بود که در گروه دوم مشاهده شد (گروهی که متفورمین  مصرف نمی کردند).

 مقدار قند خون

 به عنوان یک نتیجه ، شرکت کنندگانی که متفورمین  مصرف می کردند درمقایسه  با افرادیکه  متفورمین  مصرف نمی کردند  پس از انجام ورزش، افزایش قندخون  را تجربه نمی کردند .

محققان می گویند: کاهش مقاومت به انسولین  نسبت به ابتدای تحقیق (مدل ارزیابی هموستازی) نشان می دهد که متفورمین  سبب افزایش حساسیت کبدی به انسولین می شود. در مجموع استفاده از متفورمین  همراه با  انجام ورزش می تواند  به بیماران دیابت نوع  2 در مدیریت بیماریشان  کمک کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/metformin-benefits-found-during-exercise-for-type-2-diabetes-93670002.html